tisdag 16 april 2013

Smarrig räksoppa med räkrens, fänkål, vin och blodgrapefrukt

Ingen tacos i fredags utan här gjorde jag en räksoppa istället med räkrens, fänkål, vitt vin och blodgrape. Blev en mycket smarrig soppa som slank ner i magen till Lets Dance på TV. 

Blir så god med smak av räkrens låt det bara sjuda med sambal oelek, cayennepeppar, vin, vatten samt grädde i en stor kastrull i 20 minuter och sila av, men gör inte som jag och sila av direkt ner i diskkon vet inte vad jag tänkte på så fick börja om hela proceduren igen tur man hade extra av allt när inte hjärnan är med en ;-) 



1 L
1 st
Räkrens
chalottenlök
1 st
vitlöksklyfta
½
2 msk
fänkålsstånd
fänkålsfrön
1 msk
smör
3 msk
1 dl
1 tsk
8 dl
1st
hummerfond
vitt vin
sambal oelek
vatten
pressad saft av blodgrapefrukt
0,5 tsk
salt
1 krm
svartpeppar
3 dl
vispgrädde
1-2 krm
1 kg
cayennpeppar
räkor med skal
1 msk
färsk dill, hackad


Till servering
Bröd
Räkor Ca 20 st

Tillagning:
1. Skala räkorna. Lägg alla räkskal, sambal oelek, cayennepeppar, vin, vatten samt grädde i en stor kastrull. Låt koka och låt sedan sjuda under lock 2 timmar. Sedan silar du av räkskalen.
2. Skala och hacka lök och vitlök. Ansa och skär fänkålen i bitar.
Fräs lök, vitlök och fänkål i smör i en kastrull 2-3 min. Tillsätt hummerfond,fänkålsfrön och grapefruktsaft. Låt koka under lock ca 20 min tills vätskan har minskat.
3.Mixa räkorna men spara några till servering.  Mixa soppan slät med stavmixer eller i matberedare och tillsätt räkhacket och dillen.
4.Smaka av med salt och peppar.
5. Servera soppan med, räkor, och gott bröd.

Inga kommentarer:

Skriv ut