tisdag 7 maj 2013

Pitabröd med filmjölk

Alla har vi någon gång köpt butikens pitabröd som är torra och sega som skumgummi att äta. Vet man igentligen vad dom innehåller? Inte jag må jag säga alla konstiga beteckningar som ingen förstår sig på mycket bättre att baka egna och så blir dom ju så mycket godare och saftigare. Jag har här gjort ett recept med filmjölk i som jag hade i för för att mina pitabröd skulle bli saftigare och det blev dom ska jag säga er alla blev super duper goda.

Tips: Grädda dina pitabröd i en väldigt het ugn, några minuter på varje sida. Bröden blir då luftiga som är lätta att fylla med godsaker.

Tänk på att minuterna i ugnen kan variera från ugn till ugn så börja med 3 minuter och plussa på sen med 1- 2 minuter beronde på hur dom ser ut. Ska bli lite gyllene bruna.




Ingredienser:
50 g jäst 
4  dl ljummet vatten 
1 dl filmjölk
1 tsk salt 
1 msk honung 
2 msk olivolja 
13 dl vetemjöl 

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke, tillsätt vattnet och rör om tills jästen har löst upp sig.
Tillsätt salt, olja, filmjölk, honung, olivolja och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt i bunken, tillsätt mer mjöl tills du har en fast och smidig deg.
Låt jäsa under duk i ca 45 minuter.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela upp den i åtta bitar. Rulla varje bit till en boll och kavla sedan ut den till ett runt bröd, ca 12 cm i diameter.
Låt jäsa på plåten i 30 minuter. Sätt ugnen på 275°.
Grädda mitt i ugnen i 3-5 minuter, ta ut plåten, vänd på bröden (med en stekspade) och grädda ytterligare 3 minuter.
Låt svalna på galler.
Skär en ficka i brödet, fyll med kebab, kyckling eller andra godsaker kan varieras i det oändliga så är bara fantasin som kan säga stopp. Dags att njuta och mumsa i sig!


Inga kommentarer:

Skriv ut