tisdag 12 februari 2013

Rökig korv stroganoff med öl


Ikväll är det fotboll på TV så vad passar då bättre än en öl till maten men också i maten. Vi ska kolla på min mans lag Juventus som idag spelar mot Celtic FC så för hans skull håller vi tummarna . Använde min röda ugnsform Hjärtformad stor röd jag fick hem från Balders Hage för en tid sedan. Visst är den fin jag älskar den . Passar ju utmärkt nu till alla hjärtans dag och göra något i eller varför inte servera en romantisk varmrätt i den.

Så idag blir korv stroganoff med en liten öltoush. Jag använde ett rökigt öl från Tyskland, Aecht Schlenkerla Rauchbier som har en tydlig rök smak. 


 

4 personer


Ingredienser:

400 gram falukorv
1 lök, hackad
1 röd paprika 
1 paket lätt rökig bacon (scans nya baconsort)
2 msk tomatpure
2 dl creme fraiche
1,5 dl öl (Jag använde ett från tyskland, Aecht Schlenkerla Rauchbier)
Salta och peppar

Gör så här:

Hacka löken och skär korven i strimlor.
Strimla baconet och stek upp det tills det får lite färg, låt rinna av på hushållspapper. Blanda i den i lök och korvblandningen.
Skär paprikan i mindre bitar och blanda i den i lök och korvblandningen.
Tillsätt tomatpure, creme fraiche och öl.
Salta och peppra
Låt småkoka några minuter.
Servera med ris och en kall öl.






Inga kommentarer:

Skriv ut