onsdag 23 januari 2013

Chokladmuffins med maraboufrosting

Philadelphia MarabouIgår bakade jag muffins och testade muffinsformen jag fått hem från Ninas Mat.

Måste säga att jag blev glatt överraskad hur smidig formen var gräddningen gick som smort blev till slut underbara hjärtansmuffins. Var super enkla att ta ur formen utan att dom fastnade blev en smula förvånad då jag har haft silikonformar tidigare som inte höll måttet så att det jag bakade bara fastnade i formen. Så denna är jag super nöjd så jag komme att använda denna många gånger. 

Nästa projekt jag ska testa i dessa är att göra glass och efterrätt i formarna. Kanske kan bli nästa projekt till alla hjärtans dags efterrätten :-) 





Formen jag har testat är bakform småhjärtan 8 st Lékué.

Ingredienser för cirka 8 muffins

100 g smör eller margarin
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
5 msk kakao
2 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver
½ dl kesella

Frosting:                                     
Philadelphia ost marabou

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält matfettet i en kastrull och låt den svalna lite.
3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker, salt, bakpulver och kakao i en liten skål.
4. Häll ner mjölblandningen och kesella försiktigt i ägg och sockret. Vänd till sist ner matfettet.
5. Klicka i en form eller muffinsformar och ställ på en plåt. 
6. Grädda muffisen i cirka 8 minuter långt ner i ugnen.
7. Låt dina muffins svalna i formarna.
8. Garnera med frosting som du spritsar på dina färdiga muffins.








Inga kommentarer:

Skriv ut