tisdag 8 januari 2013

Banantårta med baileysgrädde

Igår var det sista dagen på första veckan detta år och då gjorde jag en liten tårta till mig och min man som blev våran efterrätt denna söndag. Jag använde korgkavel, sugarpaste banan och hjärta med rosor från tårtdecor. Så här blev min tårta jag gjorde kanske inte den vackraste men för en nybörjare på detta området så är jag super nöjd med mitt resultat.



Började med en tårtbotten jag hittade på tårtdecors hemsida.

Chokladtårtbotten:
Ingredienser:
4 ägg                                                                           
2 dl strösocker
0,75  dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
40 gr kakaopulver

GÖR SÅ HÄR:
1. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dessa i smeten. Blanda väl.
3. Häll smeten i smord och mjölad form.
4. Grädda i 175 grader i ca 35-40 minuter.
5. Låt tårtbotten stå en liten stund i formen innan du stjälper upp den.

Detta recept är lagom till en form på 22-24 cm i diameter.
Tips! Tillsätt några korn salt till kakaon för en bättre godare smak.

Fyllning 1:
Banan
Några droppar citrosaft

Mosa bananer och droppa i lite citronsaft och smaka av.

Fyllning 2:
Grädde
Baileys

Vispa grädden hårt och blanda i baileys och smaka av.

Smörkräm:
125 g mjukt smör
250 g florsocker
2 msk kokande vatten

Blanda allt i en matberedare och bre ett tunt lager runt om tårtan. Garnera med baileysgrädde.

Nu är det dags att lägga fyllning 1 på första tårtbotten, lägg på tårtbotten 2 och bre här på baileysgrädden. Dags för sista tårtbotten att läggas på plats.

















Inga kommentarer:

Skriv ut