måndag 6 februari 2012

Pizzabullar

I nya numret av Hembakat fanns det ett recept på "Snurriga pizzabullar" som jag gjorde igår och som jag nu sitter och smaskar i mig. Kanon att ha som mellanmål eller till utflykten. Dom var lättgjorda och blev väldigt goda och saftiga. Mums!

Blev ca 30 st

Ingredienser:
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
ca 13 dl mjöl

Fyllning:
1 dl chilisås
150 g rökt skinka eller salami
2 dl riven ost, jag använde cheddarost
1 msk Oregano

Pensling:
1 ägg
riven ost
torkad oregano

Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull, häll på mjölken och värm till vätskan till 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke. Lös den med lite av vätskan. Häll sedan i resten av vätskan, socker, salt och ägg.
3. Tillsätt det mesta av mjölet men spara lite till utbakningen. Arbeta till smidig deg. Låt jäsa ca 30 min under bakduk. Ta upp och knåda degen med lite mer mjöl. Dela i 2 bitar, kavla ut varje bit till en rektangel.
4. Bred på chilisås, klipp skinkan med en sax till strimlor och lägg på, lägg på den rivna osten och krydda med oregano.
5.Rulla ihop och skär i ca 1 ½ -2 cm tjocka skivor. Lägg på  plåt med bakplåtspapper. Låt dom jäsa ca 20 min under bakduk.
6. Pensla med uppvispat ägg och strö över riven ost och oregano.
7. Grädda ca 8-10 min i 225 grader!

3 kommentarer:

Anonym sa...

låter gott!
hur många blev det ca?
svara gärna på min blogg: www.angelicaeh.blogg.se

Anonym sa...

Jag fick 64 bullar men jag tog mycket mer skinka, tomatsås och ost än vad som stod i receptet. Jag tycker att det ska vara mer fyllning än deg i pizza så jag körde på det här på bullarna också.

Anonym sa...

Blev väldigt fina, ca 45 st

Skriv ut