måndag 21 oktober 2013

Ischoklad med lime

Igår testades det att göra ischoklad med lime här inför julens gottebord. Jag ska medge att dom blev smarriga ;-)
Jag använde mig av min nya favorit i köket när det är dags att göra godis nämligen en knäcktratt från tårtdecor. Den funkade kanon till att fylla ischokladformarna tidigare har jag använt en liten kanna men mycket smidigare med denna tratt. 

Går som en dans att fylla formarna och man slipper en massa klet och kladd som alltid blev innan denna produkt rekommenderar jag er att införskaffa jag har bara fyllt ischoklad formar med den ännu men kan tänka mig att den skulle funka perfekt också till choklad får testa lite mera men ischoklad var den perfekt till.


Till 60 stycken behöver du:
200 gram kokosfett
200 gram vit choklad
1 lime saften 
skal från 2 st lime
Så här gör du:
Smält kokosfettet i vattenbad. Finhacka chokladen och rör ned den i det varma kokosfettet, rör tills den har smält helt. Tillsätt saften från en lime. Häll smeten i ischokladformar.
När ischokladen stelnat, riv skalet från två lime och dekorera med.Obs: endast det yttersta gröna. 


Tårtdecor har även fina Sk food wraps deep pink som är snyggt att lägga upp till exempel godis eller kakor på, finns i olika färgen så gå in och kolla. Pappret är kanon då det också ger lite dekoration i detta fall till ischokladen som fick en liten extra färgklick har också använt det till att lägga upp bullar och chokladdoppade chokladbollar på. Men också en färgklick till picknicken då du slår in till exempel mackan i pappret roligare att plocka fram efter en tur i skidbacken typ. 

Inga kommentarer:

Skriv ut