tisdag 13 augusti 2013

Het räkgryta

Thohej på er!

Dagens middagstips är en räkgryta med sting i. Jag och min man gjorde den i söndags och blev mycket lyckad.
Men nästa gång jag gör den tror jag att jag ska testa och ha i lite dill också för tror det kan förhöja smaklökarna och grytan ännu ett snep.




Ingredienser för 4 personer
300 g oskalade räkor
1 röd paprikor,  tärnade
ca 10 cm purjolök, strimlad
3 msk olja
1 msk hummerfond 
2 dl vitt vin
2 vitlöksklyftor, pressade
2 tsk paprikapulver
1 1/2krm cayennepeppar
1 tsk salt
1 krm malen svartpeppar
4 dl crème fraîche parmesan vitlök 
4 msk chilisås

Gör så här:
Hetta upp oljan i en gryta.
Fräs kryddorna och de pressade vitlöksklyftorna i oljan.
Slå på vinet och fond. 
Låt puttra i 20 minuter.
Fräs paprikan och purjolöken i lite smör i en stekpanna.
Tillsätt  creme fraiche, chilisås, paprika och purjolök. 
Låt puttra i ca 5 minuter till.
Smaka ev. av med mer kryddor.
Lägg i räkorna och låt dom bli genomvarma men inte koka mera för då blir räkorna sega.




Inga kommentarer:

Skriv ut