söndag 5 maj 2013

Hemmagjord kebab


I made it! ;-)

Kebab är ju så mumsigt och jag gjorde häromdagen min egen kebab som jag lät ligga i frysen 1 dygn för att stelna ordentligt. Kanon att ha i frysen och bara plocka fram osthyveln och karva av bitar du vill ha och tjoff in i frysen igen till nästa kebabsug. 

Jag använde min kebabkrydda jag smällde ihop här också i all hast blir så mycket godare än köpt och man vet vad som finns i för vem vet vad allt betyder på köpepåsarna betyder?

Idag blev det med pommes frites så en kebabtallrik alltså, men går ju alldeles utmärkt att ha på din hemmagjorda pizza, i pitabröd eller varför inte göra en goe kebabrulle till fredagsmyset. Det är bara fantasin som sätter gränser brukar man ju säga så släng på den där du tycker den passar bäst.

Receptet nedan är för en sats me jag gjorde två för jag ville ha kebab i frysen och bara plocka fram en tid framöver när jag är kebabsugen som jag blir lite då och då ;-)

Jag gjorde dubbelsats så jag hade en kebabkorv i frysen som jag plockade fram igår och smaskade på. Hade den då i pitabröd som jag gjorde i ordning och fyllde med kebaben, tomat, gurka, rödlök och kebabsås. 





Ingredienser:
400g nötfärs
1 ägg

Gör så här:
Blanda köttfärs, kebabkrydda och ägg i en bunke. Forma en rulle av blandningen  och packa in i dubbelt alminiumfolie till en fast och hård rulle. Låt ändarna på rullen vara öppna så att köttsaft o fett kan rinna ut.
Lägg rullen på en ugnsplåt
Stek i 3 timmar på svag värme i 100 grader
Stäng av ugnen och låt rullen ligga kvar ca 1 timme
Lägg kallt i frysen ett dygn.
Skär remsor med en osthyvel
Värm på kebaben i stekpanna på låg värme i lite smör
Servera med önskade tillbehör!









Inga kommentarer:

Skriv ut