söndag 3 februari 2013

Ostsoppa med parmesan

Ostsoppa är en bland mina favorit soppor och denna ostsoppa med parmesan från Italien måste jag säga är en av mina favoritostar. Ska även vara den urgoda skinkan mer bestämt lufttorkad skinka som finns i olika sorter från olika länder. Ska du köra på råvarorna från Parma är det Parmaskinka som gäller själv brukar jag köpa serranoskinka som kommer från Spanien, jag tycker ofta den är bättre och smakar godare men det är väl en smaksak. Finns ju fler varianter hitta din favorit bland dessa goda skinksorter som bara smälter i munnen. Detta var en otroligt god och mättande ostsoppa med en underbar smak av parmesan. Du må bli mätt må jag lova då osten är väldigt mättande i sig.
Salt behövs egentligen inte då det finns i båda osten och skinkan så va försiktig med saltet om du nu vill salta extra så det inte blir för salt. Jag saltade inget extra då jag inte tyckte det behövdes.

Servera med t.ex. frasiga smördegssnurror med parmesan och paprikapulver  som går snabbt att göra.
Servera ostsoppan som en liten förrätt tänk på att den är enormt mättande så servera mindre portioner om du ska ha den som en förrätt.



Ca 3 portioner varmrätt och förrätt ca 6 portioner.

Ingredienser:
1 gul lök finhackad
70 g lufttorkad skinka, serrano
1 msk smör
1 st hönsbuljongtärning + 5 dl vatten
3 dl standardmjölk
1 msk smör
1 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
4 dl parmesan, riven
svartpeppar
ev 1 krm salt

Tillbehör:
smördegsnurror med parmesan och paprikapulver. 

Gör så här:
Skala och finhacka löken. Strimla skinkan fint ( jag brukar klippa den) Fräs löken mjuk i lite smör, tillsätt skinkan och ställ åt sidan.
Koka upp vatten i med en hönsbuljongtärning häll i mjölk. Blanda samman smör och mjöl och vispa ner i mjölkbuljongen. Tillsätt löken, skinkan samt en halv deciliter av vispgrädden och låt koka upp. Vispa grädden och blanda ner i den heta buljongen så soppan blir luftig. Ta av kastrullen från spisplattan.
Tillsätt parmesan. Rör om. Tillsätt peppar och smaka av med eventuellt salt.
Garnera med timjanblad ovanpå ostsoppan i tallriken.

Inga kommentarer:

Skriv ut