fredag 15 februari 2013

Naanbröd med bakpulver

Naanbröd är ett måste när man är på indiskrestaurang men det är inte så svårt att göra själv. Dom är godast nygrädde så tänk på att göra dom nära inpå middagen som möjligt. 

Detta är ett snabbt bröd som går fort då det bakas med bakpulver och inte behöver något jästid. 

Brukar pensla mina langos när jag gör dom med lite vitlöksolja och gjorde något liknande med mina naanbröd men använde istället för olja vatten, vitlök och sesamfrön.




Ingredienser:
7 dl Vetemjöl
1 msk Bakpulver
1 tsk Salt
1 dl Vatten
2 dl Naturell yoghurt
1 Ägg

Pensling:
Vatten
vitlök
sesamfrön

Gör så här:
Sätt ugnen på 250° och ställ in en plåt. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Blanda i vatten, yoghurt och ägg. Knåda ihop till en smidig deg. Dela degen i ca 7 bitar. Platta ut dem till ovala kakor. Pensla med smält smör blandat med vitlök. Strö över kryddorna och flingsalt. Släng in ett par bröd i taget på den varma plåten du satte i ugnen förut och grädda i mitten av ugnen 6-8 minuter i 250°.
Pensla med vatten, blanda vitlök, sesamfrön i lite smör och klicka på. Grädda tills de får en fin färg.




1 kommentar:

Faleryne sa...

har precis testat ditt recept och det funka jättebra! :) Fasst istället för naturell yoghurt andvände jag soyghurt och istället för ägg använde jag noegg (gjorde alltså en vegansk variant) :)


Skriv ut