onsdag 27 februari 2013

Mumsig tacogratäng med köttfärs

Idag svängde jag ihop en liten tacogratäng och använde mig då utav gratängformen jag fick hem för ett tag sedan från Balders Hage. Som är en butik som jag bara älskar dom har så mycket mysigt i denna butik att man blir alldeles sjuk av alla härliga produkter. Så den måste ni kolla in när ni har vägarna förbi Göteborg. Gillar formen starkt ger en liten färgklick på middagsbordet istället för min svarta lasagneform som jag brukar använda. 


Ca 4 personer:
Ingredienser:

Köttfärssåsen:
800 gram nötfärs
2 st gula lökar, hackade
2 st röda paprika
1 burk majs
1 burk tomater krossade
1-2 tsk Macic
1 msk fajitas macic 
1 msk paprikapulver

Rör ihop:
1 burk crème fraiche
1 ask Philadelphiaost

Strö över:
1 burk små tomater
2 dl ost riven 
1 paket tärnad bacon (knapperstekt)
1 påse taco chips med chili
1 påse taco chips med ost

GÖR SÅ HÄR:

1. Hacka löken och bryn den lite. Bryn köttfärsen.
2. Tillsätt hackad paprika, tacokryddor, tomaterna och majs.
3. Blanda i en ungssäker form.
4. Börja med ett lager chips, sedan köttfärs, chips, köttfärs. Häll på creme fraiche och philadelphia blandningen. 
5. Stek baconet.
6. Halvera tomaterna. Strö över bacon, ost och tomater.
7. Sätt in ugnen ca 15-20 minuter i 200 grader. Osten ska smälta och få lite färg då är den klar.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skriv ut