torsdag 7 februari 2013

Mozzarellasticks med tomatsås

Jag är helt tokig i mozzarellastick men vem är inte det? Går ju att köpa hos Burger king och Max men det går faktiskt att göra själv också och så här brukar jag göra mina. Jag är enormt svag för dessa min man säger att jag är en ostomann ;-) och det kan nog stämma för allt som har med ost att göra slinker alltid ner i min lilla mage. Jag brukar också beställa in dessa ibland när jag besöker Olearys och ska mysa med min man och kolla in någon bra fotbollsmatch. 



4 personer, Tid: 50 min

Ingredienser:
250 g Mozzarella
1dl vetemjöl
1 ägg
1 dl ströbröd
3 dl matolja för fritering
salt
peppar

Gör så här:
1. Börja med tomatsåsen,
2. Lägg vetemjölet i en skål. Vispa upp ägget med gaffeli en annan skåloch rör samman ströbröd med lite salt och peppar i en tredje skål.
3. Skär mozzarellan i stavar. Värm matoljan i en fritös. Doppa oststavarna först i vetemjöl, sedan i ägg och sist ströbröd. Fritera försiktigt i den upphettade oljan, använd en stekpinsett och vänd så osten blir gyllene på alla sidor. Servera genast att dippa i tomatsåsen.

Tomatsås
5-6 mogna tomater
3 msk olivolja
1 klick smör
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
½ tsk socker
10 finhackade basilikablad
salt
peppar
½-1 grovhackad piripiri

Gör så här:
Hetta upp olja och smör i en kastrull.
Tillsätt finhackad lök och vitlök och ge lite färg. Kärna ur tomaterna,
tillsätt dem och grov hackad piripiri och låt koka i 5 min. Häll i vinet, tillsätt socker och basilika, smaka av med och peppar, koka ytterligare någon minut.

Inga kommentarer:

Skriv ut