måndag 21 januari 2013

Kinesisk, marinerad och friterad biff med spiskummin


Kinamat tycker jag alltid är gott gör det allt för sällan hemma i mitt kök men i lördags slog vi på stort och gjorde denna kinesiska rätt som är försvenskad så vi ska kunna äta utan att det blir allt för stark men det var hett ändå.
Köttet marinerar du, friterar och slutligen stekter du det. 
Vansinnigt god rätt men väldigt stark. Jag ska dra ner lite på chilin nästa gång för att göra rätten mer anpassad för mina smaklökar. Så prova dig fram den är god men jag kunde tycka den var lite väl stark.


3 portioner
Ingredienser:
600 g lövbiff i skivor, eller ryggbiff som skivas
ca 2-3 cm ingefära
5 vitlöksklyftor
1-1,5 chilifrukter, färska och skurna i ringar
1-1,5  tsk torkad chili, krossad
3-4 tsk spiskummin, malen
salt
5-6 cm späd purjolök, tunnt skivad
8-10 dl frityrolja/jordnötsolja
Ingredienser marinad:
2 msk torr sherry
1 tsk salt
2 tsk japansk soja
2 tsk mörk soja
2 msk potatismjöl
2 msk vatten
Gör så här:Skär lövbiffskivorna i bitar, ca 2,5 x 5 cm – på ett ungefär bara. Viktigare att bitarna är lika stora. Blanda ingredienserna till marinaden och lägg i köttet. Låt marinera i 10 minuter.
Hacka ingefära. Finhacka vitlök. Chilin, plocka ur kärnhuset skiva den i fina ringar. Skiva purjolöken. Krydda med spiskumminen. 
Hetta upp oljan till ca 175 grader. Jag använde min fritös och utgår från den. Lägg köttbitarna i fritöskorgen och sänk ner den i oljan. Ta upp korgen med köttbitarna när det särat på sig lite… Låt svalna något och rinna av på hushållspapper.
Smält lite smör  i en stekpanna på hög värme. Tillsätt ingefära, vitlök, chili och spiskummin. Stek under omrörning tills det doftar ljuvligt från pannan. Rör ner biffen och smaka av med salt. Vänd ner löken och servera med ris.

Inga kommentarer:

Skriv ut