måndag 17 december 2012

Saffranstryffel

Förra året gjorde jag smarriga saffranstryfflar och igår var det dags att göra dom igen då de var så mumsiga. Försvann fort ur kylen ;-) Så nu delar jag med mig av receptet på en super duper god tryffel. 

Nu när jag skulle göra dom igår hittade jag inte receptet men då hittade jag in tillAmandas julblogg som hade gjort dom och på så sätt kunde jag skriva ut det och samla det i min julpärm. Så nu ska jag nog slippa leta nästa år.

1 ½ dl vispgrädde
1 kuvert saffran (0,5 g)
400 g vit choklad
50 g smör

Florsocker
Finhacka den vita chokladen och ställ åt sidan.
Koka upp grädde tillsammans med saffran, dra sedan kastrullen från värmen.
Tillsätt den hackade chokladen, lite i taget, och rör om tills den smälter.
Klicka tillslut i smöret och rör försiktigt tills även det smälter.
Låt tryffelsmeten stelna i antingen kylskåpet eller frysen. Jag hade den i kylskåpet i två timmar, och frysen två timmar.
När smeten stelnat, ta med hjälp av en sked upp en klick tryffel och rulla till en kula.
Lägg på en tallrik tills även resten av smeten har förvandlats till kulor.
Rulla sedan kulorna i florsocker och lägg dom på en bakpappersklädd tallrik eller i tryffelformar. Förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skriv ut