torsdag 20 december 2012

Lussekatter

Om bara 4 är det julafton och då måste jag ha lussekatter klara i frysen att ta upp till julfikat. Gjorde dessa lite annorlunda lussekatter här om dagen.  Sitter nu med en lussekatt och ett glas julmust är så gott ;-)


2 kuvert saffran + ½ tsk salt
1 msk rom eller vodka
175 gr smör
6 dl mjölk
2 dl socker
1 ägg + 1 ägg till pensling
50 gr jäst
ca 20 dl vetemjöl
1 dl russin, att garnera med

Gör så här:
1. Stöt saffranet med salt, tillsätt spriten och låt stå en stund så framträder saffranssmaken ännu mer.
2. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och socker och låt bli 37° – fingervarmt.
3. Smula jästen i en bunke, häll över lite av mjölkblandningen och rör tills jästen har löst sig.
4.Tillsätt resten av mjölken, saffranet, ägget och det mesta mjölet. Arbeta degen smidig.
5. Täck med duk och låt jäsa 30 min.
6. Ta upp degen på bänken och arbeta ihop den. Dela den på mitten, och på mitten igen, till 8 delar och sedan var och en av dessa i 3 bitar. Lägg handduk över bitarna och forma lussekatter i önskad modell.
7. Lägg bullarna på plåt med bakpapper, tryck i russin. Låt jäsa under handduk 30 min.
8. Sätt ugnen på 225–250°. Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen ca 8-10 min. Ta ut och låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skriv ut