lördag 22 september 2012

Jazzig chili

Usch då ute bara regnar det och är sjukt kallt idag.  Så nu håller jag mig inomhus resten av kvällen och tar lite lördagsmys och sätter på TV:n  medans grytan putrrar på. Min man är och jobbar en liten sväng så jag förbereder kvällens mat som idag blir långkok har just nu en chiligryta på spisen som puttrar på för fullt. Var länge sedan jag gjorde långkok nu så idag kände jag det var dags igen så det blev en riktig smakrik chili gryta från senaste numret av buffe.
Då jag inte gillar fikon så jag plockade bort dom. Jag hade ingen guacamole heller pga av att jag inte tål advokado så det blev desto mer gräddfil istället.



Buffé nr 9 2012, sida 7

SVÅRIGHETSGRAD: Medel
TILLAGNINGSTID: Över 60 min
PORTIONER: 8

Laga gärna en dag innan den ska ätas!

Ingredienser:
2 kg högrev av nöt eller älg
3 chilifrukter (t ex spansk peppar och jalapeño)
10 vitlöksklyftor
5 torkade fikon
1 paket bacon (à 140 g)
3 msk tomatpuré
1 dl chilipulver
1 msk spiskummin
rapsolja
1 dl inlagda skivade jalapeño
1 torkad chilifrukt (t ex ancho eller chipotle)
1/2 dl konc oxfond
1 l ljust öl (t ex lättöl)
2 dl vitt vin
2 lagerblad
1/2 dl paprikapulver
1 msk torkad oregano
1 msk malen koriander
salt

Till servering:
tunnbröd
matyoghurt eller gräddfil
riven lagrad ost (t ex västerbotten)
guacamole (se länk under punkt 5)

Gör så här:
1. Dela, kärna ur och strimla chilin. Skala och finhacka vitlöken. Skär fikonen i grova bitar.
2. Putsa och skär köttet i grytbitar. Strimla baconet.
3. Bryn kött och bacon i omgångar i olja i en stekpanna.
4. Fräs tomatpuré, vitlök, chilipulver och spiskummin i olja i en stor gryta/kastrull någon minut. Lägg i kött, bacon, strimlad chili, fikon, inlagd
jalapeño, torkad chilifrukt, fond, öl, vin, lagerblad, paprikapulver, oregano och koriander. Tillsätt lite vatten om inte allt kött är täckt.
5. Koka upp och låt småkoka under lock tills köttet faller isär, det tar minst 3–4 timmar. Rör då och då, så att det inte bränner fast i bottnen.
Smaka av med salt. Servera med tillbehören inklusive Godaste guacamolen.

För alla
Gör glutenfri: välj öl fritt från gluten eller med låg glutenhalt. (Se t ex lista från SLV.) Servera med lämpliga
tillbehör.
Gör laktosfri: kontrollera innehållet i fonden. Servera med lämpliga tillbehör.
Gör mjölkproteinfri: kontrollera innehållet i fonden. Servera med lämpliga tillbehör.
Gör äggfri: kontrollera innehållet i fonden.

Tips
Med tryckkokare minskas tillagningstiden. Chiligrytan blir klar på en halvtimme i stället för på tre timmar

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skriv ut