lördag 8 oktober 2011

Örtscones,dessertscones med parmaskinka kesoröra

Vi börjar förmiddagen med ett scones recept. Scones kan vara en liten räddare i nöden när du väntar besök. Eller varför inte överraska någon du tycker om med nybakta scones på morgonkvisten. Scones är ett väldigt enkelt bröd att göra och behöver inte kosta mycket pengar alltså det perfekta brödet. Ofta är det ingredienser man redan har hemma så man behöver inte rusa ner till affären. Gott eller hur?
Jag smaksatte mina scones med choklad och örter som jag har beställt av min man på söndag när jag vaknar. Fyller nämligen år på söndag och då ska min man göra brunch till mig :) Kesoröran är underbart god att servera till scones eller som ett gott tillbehör på brunchbuffen.

Örtscones, dessertscones och parmaskinka med keso
Ingredienser
Sats för 2 brödkakor
Sconesdeg:
8 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk socker
5 tsk bakpulver
75 g smör
4 dl mjölk

Örtscones:
3 dl hackade örter (timjan, persilja, salvia)
1 st citron, rivet skal från

Dessertscones:
0,5 dl choklad, hackad
0,5 dl korinter
0,5 dl mandel, hackad

Parmaskinka med keso:
8 st skivor parmaskinka eller annan god skinka
Keson:
250 g keso
1 st schalottenlök
5 st soltorkade tomater
1 st stor tomat
salt och svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 275 grader. Blanda samman alla torra ingredienser. Finfördela fettet i blandningen och tillsätt mjölken.Arbeta snabbt ihop degen. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl så att du får en smidig deg. Smaksätt sedan degen med antingen örterna eller dessertblandningen.Kavla ut degen till två kakor, 1-2 cm hög. Skär kakorna i 4 bitar men inte helt igenom, nagga varje bit. Grädda i ca 12-15 minuter tills de fått gyllenbrun färg. Låt svalna på galler.Keson: Skala och finhacka löken, tärna den torkade och den färska tomaten. Blanda alla ingredienser i en skål. Smaksätt med salt och lite malen svartpeppar. Gör färdiga mackor eller ställ ut allt på ett buffébord.Servera keson och skinkan till örtsconesen och eventuellt lite vispad grädde och sylt till dessertsconesen.


Dessertscones med choklad

Inga kommentarer:

Skriv ut